Watergewenning

Watergewenning met kleuters.

Watergewenning is belangrijk voor een goede basis bij het leren zwemmen.
Maar wat is watergewenning? Waarom is het belangrijk? Hoe kan je het toepassen? Waar moeten we rekening mee houden? Is het mogelijk om thematisch werken? ,...
Je komt het hier allemaal te weten! 

Inhoudstabel.


  1. Wat is watergewenning?
  2. Hoe en waar watergewenning geven?
  3. De ontwikkeling van een 2,5 tot 6 jarige.
  4. Waarom watergewenning geven?
  5. Zwembandjes en andere hulpmiddel.
  6.        Kennismaking met de omgeving.
       7. Oefeningen om kennis te maken met de omgeving.




1.Wat is watergewenning?

Via watergewenning gaat men op een speelse manier een kind laten wennen aan het water. Dit doen we om hun watervrees te overwinnen, het komt heel veel voor dat kinderen bang zijn voor water. Men wil de kleuters dan ook voorbereiden op het zwemmen. Op watergewenning zelf kunnen we moeilijk een leeftijd kleven omdat het zowel op jonge als op oude leeftijd kan voorkomen. Hierbij zal ik me specifiek richten op 5 - 6 jarigen, omdat dit frequent voorkomt. Hoe sneller men start met watergewenning, hoe sneller ze vertrouwd zijn en dingen leren in het water.



2.Hoe en waar watergewenning geven?


Watergewenning zelf kan je als ouder, leerkracht of zwemleerkracht aanbrengen. Hierbij kan je naar het dichtsbijzijnde zwembad gaan. Let er wel op dat er een veilig kinderbad aanwezig is! 


3.De ontwikkeling van de 2,5 -6 jarige.



  • Kleuters zijn spontaan, open en durven dingen zeggen.
  • Kinderen jonger dan 3 zijn egocentrisch; ze kennen enkel zichzelf en de nabije personen in de omgeving. (mama, papa, broers,oma,..) Zodra ze gewoon zijn van naar school te gaan kunnen ze ook omgaan met anderen.
  • Het ene moment is de kleuter afhankelijk van iemand, het ander moment niet.
  • De woordenschat wordt steeds uitgebreider.
  • 2,5 tot ongeveer 4 jarigen bootsen graag iemand na.
  • De meeste kleuters (vanaf 5-6 jaar) hebben een goed lichaamscoördinatie, evenwichtsgevoel, lichaamsbesef en ruimtebesef ontwikkelt.
  • Een kleuter is vatbaar voor externe prikkels.
  • Kleuters kunnen niet lang luisteren naar taal. Demonstreer de dingen met je lichaam of met voorwerpen.
  • Breng veel afwisseling in activiteit. Dit is nodig voor de concentratie.
  • Hou rekening met iedereen! Niet iedereen treed snel over de drempel. Zie iedere kleuter als een persoon op zich. Daarom is het belangrijk om voldoende te differentiëren.
  • Om de groepswerking te bevorderen zal de lesgever tussen de groep staan , zelf meedoen en meebeleven. 3 en 4 jarigen en de leeftijdsgroep van 5 en 6 jarigen wordt best afzonderlijk gehouden doordat de laatste groep motorisch rijper is en ook zelfstandiger dan de andere groep.




4. Waarom watergewenning? 


De meeste kleuters hebben in hun eerste levensjaren weinig tot geen ervaring met het zwembad. Het zwembad is een grote ruimte waarin meestal vele mensen aanwezig zijn, daardoor is er veel lawaai. Ook het water van het zwembad is veel kouder dan het water waarmee ze gewassen worden. De kleuter kan schrik vertonen doordat hij deze dingen niet gewoon is. Men heeft schrik voor onderuit te gaan, voor water in de ogen te krijgen, onzekerheden voor het onbekend zijn met het water,.. 

Het is ook als voorbereiding op het latere zwemmen. Het groepsverband wordt versterkt in het water en de kleuters gaan coöperatief om met elkaar. Ook is het doel van watergewenning om zelf leren ervaren hoe om te gaan met water en zich erin te redden. Het kind moet zelf leren reageren hoe hij/zij moet reageren bij het onder water gaan,....

Tip: Dwing het kind niet voor in het water te gaan of dingen te doen, wees niet overbezorgd en zorg voor positieve ervaringen in het zwembad. 


5. Zwembandjes en andere hulpmiddelen.


Hulpmiddelen in het water o.a. zwembandjes, blokjes,... zijn niet aan te raden tijdens watergewenning. Ze geven een vals gevoel van veiligheid voor de kleuter. Ook worden de natuurlijke bewegingen en reflexen afgeremd en de kleuters hangen ook in een verticale houding. Het doel van watergewenning is om zelf leren ervaren hoe om te gaan met water en zich erin te redden.
Zwembandjes.
Zwemband.


Zwemblokjes.










6. Kennismaking met de omgeving. 

Men gaat met een aantal zaken kennis maken namelijk:
- De grootte van het zwembad.
- De omgeving zelf: douches, toiletten, redder, uitglijden,...
- Het akkoustisch verschil
- Temperatuur
- Tastzin veranderd:voorwerpen voelen anders aan onder water dan boven water.
- Samenstelling van het water: De chloor die prikt,....
- De hoge druk die het lichaam voelt.


7. Oefeningen om kennis te maken met de omgeving.

  • Onder de douche:
    - Onder de droge douche stappen.
    - Douche laten lopen en er telkens een lichaamsdeel onder doen: Voet, hand, vinger, been,... nat maken.
    - Dingen vullen met water.
    - Water over zich geen gieren.
    - Met treintje onder de douchen stappen.
    - Als giraffen, als muisjes, ... onder de douche stappen.
    - Bewegingen uitvoeren onder de douche: Springen, op 1 been staan,....

  • In groep:
    - Stappen rond het zwembad.
    - Laten we stappen naar.....
    - Kijken waar het diep en ondiep water is.
    - Via vraagstelling en waarnemen dingen bespreken vb. Waar zit de redder?  
       Wat zou hij doen? Hoe voelt de grond? Is die droog?,...
Afbeelding Google.

  • Aan de rand:
    - Kleuters gaan aan de rond zitten. Begeleider gaat in het water.
    - Begeleider nat spatten.
    - Wassen van het lichaam: armen, gezicht, buik,....
    - Roeren in het water, steeds sneller.
    - Regen maken met de handen.
    - De voeten heen en weer bewegingen in het water. Van links naar rechts.
    - Trappelen met de voeten en spatten met de handen.
    - Zwembad leegscheppen met de handen.
    - Water in de lucht gooien
    - Spelletje: droog of nat spelen: Als de begeleider droog zegt moeten de voeten uit het water zegt de begeleider nat moeten ze snel in het water.
    - Begeleider gooit een voorwerp en het kind moet het vangen en zijn/haar naam zeggen( dit kan ook een leuk kennismakingsspel zijn.) 








Bronnen: 
VAN PUYEVELDE, S. (2011) Watergewenning. Brugge:Howest.
BENAUTS,G., EELBODE, B. e.a.  (2005) Met baby's , peuters en kleuters in het zwembad: van watergevenning tot zwemmen. Brussel:GSF.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen