Thema Afval

Het Thema afval in de klas.

Mijn eerste stagedag op 6 maart 2012 was in de school GO! De Rakkertjes in Maldegem.
Daar mocht ik voor de allereerste keer Juf zijn in de 2de kleuterklas. De kleuters werkten al 2 weken rond het thema afval. Ook ik mocht die dag het thema afval verder zetten. Nadat ik even gebrainstormd had zat ik al boordevol ideetjes om aan de slag te gaan. Hieronder zie je de activiteiten van die dag.


Activiteit 1: verhaal in decor: de zieke vuilniszak.


Korte beschrijving van het verhaal:

Het verhaaltje ging over Meneer de vuilniszak die zich niet zo lekker voelt. Wanneer Stien de eekhoorn dit hoort gaat ze op zoek hoe het komt dat de vuilniszak zich niet lekker voelt. Wanneer Stien in de buik van meneer de vuilniszak kijkt wordt het snel duidelijk. Want er zitten verschillende dingen in die niet in een vuilniszak horen. Stien en meneer de vuilniszak gaan samen naar de papiermakertjes die halen het papier en karton eruit. Nadat al het papier eruit is vertellen ze wat ze doen met het oude papier namelijk kringlooppapier maken. Ze bijten het oud papier fijn, doen er lijm en water bij, kneden het en persen het tot nieuw papier. Nadat al het papier eruit gehaald is gaan ze naar de glasmannetjes deze mannetjes helpen de vuilniszak door al het glas eruit te halen. En wanneer alles eruit is en vertelt is wat ze doen met oud glas voelt meneer de vuilniszak zich pakken beter.
Papiermakertjes, Meneer de vuilniszak en de glasmannetjes.
DE RIDDER, M.& VAN BUN, D. (1999). Help! Ik barst! : Wat mag er niet in de zak. Altoira: Averbode

Activiteit 2: Kleuterorkest met afvalmaterialen.


Het kleuterorkest met afvalmaterialen is iets wat de kinderen echt fantastisch vonden. De afvalinstrumenten waren o.a.: smeerkaasdoosjes gevuld met rijst, Danoneflesje met rijst in, Glazen fles met bamboestokje, Halve keukenrol met reepjes van een plastiek zakje aan, een oude diahouder met een friscostokje en kranten. Na een korte bespreking van de instrumenten mochten de kindjes zelf experimenteren en bespelen van het muziekinstrument.

Rasp met friscostokje.

Actviteit 3: Vrij bewegingsspel met hanteermateriaal: Kranten.


In de lo les werden de kinderen echte vuilnismannen en echte vuilnisvrouwen want we gingen het papier en karton ophalen. Zouden vuilnismannen/vrouwen ook gekke trucjes doen met het papier? Laten wij eens kijken wat we kunnen doen met de kranten: op je hoofd leggen, in de lucht gooien en weer vangen, op de buik,.... De kinderen hadden een stevig inbreng en waren volledig aan het experimenteren en bewegen met krantenpapier. 
"Wat kunnen we daar toch veel mee doen":zei klr W.

Activiteit 4: Zintuigspel Voelen in de voeldoos.


Als laatste spel van de dag werd keek Floepje toe hoe goed de kleuters waren in het herkennen van afval. In de voeldoos zaten verschillende stukken afval. De kls moesten verwoorden wat ze voelden en daarna raden wat het was. Als ze het geraden hadden mochten ze het bij het juiste prentje leggen. Wat was Floepje blij toen alles weer in de juiste zak zat!


Floepje

Hoekenwerk:

Tijdens het hoekenwerk werd er in alle hoeken met afval gewerkt. In de knutselhoek mochten de kls een mannetje bekleven met afval. In de spelletjeshoek lag er een leuke memory met yoghurtpotjes. De manipulatiespelen was voorzien van doppen die mochten de kls op een plaat leggen. In de poppenhoek mochten de kleuters zelf werken in het containerpark. Ook het verhaal in decor die de kls gezien hadden mochten ze naspelen. Plastieken bekertjes gebruiken om torens te bouwen en het daarna omgooien met een bal was voor sommige kls een zeer fantastische bedoeling niet alleen mochten ze eerst dingen maken maar het daarna omver gooien vonden ze fantastisch om te den. In de zandbak stond een knikkerbaan gemaakt van keukenrollen.
De knikkerbaan.
Doppen leggen op de doppenplaat













Yoghurtmemory


Hierbij bedank ik mijn mentor Juf Lindy voor de goede begeleiding en de kleuters voor een leuke en goede medewerking.

1 opmerking:

  1. Beste Juf Katia,
    je hebt dat super gedaan, want de kleutertjes waren zeer blij met jou in de klas.
    Groetjes,
    mama van Chiara Van den Berghe

    BeantwoordenVerwijderen