Thema bloemen in de schooltuin

De laatste stageperiode in de school De Rakkertjes te Maldegem.  Liep van 19 april   tot 27 april 2012. Het thema dat ik mocht inleiden en afwerken was bloemen in de schooltuin. Het was een zeer aangenaam thema waar ik de kleuters enorm vele kon aanbrengen. Hieronder zal ik kort mijn weekschema toelichten met foto's en wat uitleg.

WO: Wereldoriëntatie.
WIS: Wiskunde.
T-N: Taal- Nederlands.   
MV: Muzische vorming.               
LO: Lichamelijke opvoeding.
Gebruik van leerplan GO!

CA: Creatieve activiteiten.OS: Opvoedende spelen.
MS: Manipulatiespelen.
NS: Nabootsingsspelen.
TD: Taal en denkhoek.
CS: Constructiespelen.
A: Andere hoek.

DAG 1:


De eerste dag was vooral inleidend we hebben de soorten bloemen bekijken, hoe een bloem eruit ziet. Dit was een heel leerrijke ervaring om met de kinderen te doen doordat ze al enkele begrippen spontaan vertelden. Het reflecteren met kleuters is vertellen hoe ze zich die dag voelden dit werd gevisualiseerd aan de hand van de bloemenweide. Het inleiden van de activiteit gebeurde via meneer een mevrouw bloem 2 handpoppen: 1 ervan wist niet meer hoe ze zich voelt aan de hand van de uitleg ( over het reflectiebord) van meneer bloem weet mevrouw bloem hoe ze zich nu voelt. Want wie zijn bloempje aan de linkerkant van de haag kleeft was die dag blij, kleeft de kleuter het bloempje rechts naast de haag dan was hij die dag bang, boos of verdrietig die dag. Nadat de kleuters hun bloempje op het bord gekleefd hadden mochten ze vertellen waarom ze zich zo voelen.
Het reflectiebord.

DAG 2:


Vandaag hebben we een echt zaadje geplant. Aan de hand van een stappenplan mochten de kleuters elk hun eigen zaadje planten en na enkele dagen kwam het kleine stengeltje al piepen uit de vochtige potgrond. Wat was het planten zo leuk !!!!
Stappenplan met dank aan Dylan Ghesquière.

Stappenplan met dank aan Dylan Ghesquière!


DAG 3:


Het speellied het gietertje werd die dag aangeleert, na enkele keren voorzingen en spelen hebben we bewegingen uitgevoerd op het lied. Wat was dit leuk. Hieronder zie je de tekst van het lied.
tekst:

Spet spet spat, spetter spetter spat
Zo doet mijn gietertje van wie de wiede wietertje
spetter spetter spat alles maak ik nat
Alle bloempjes lachen blij van spet spet spat




DAG 4:


Een kleuterorkest met tuinmateriaal het is eens iets anders, ja wij hebben dit gedaan met o.a. emmer met harkje, schopjes, tuinhandschoenen, schuddoosje met zaadjes, water en steentjes in een flesje,... Het was reuzenfijn om dit te doen en wat was dat verbluffende muziek! 


DAG 5:


Vivaldi- Spring van 0:00 tot 1:27

De bewegingen:
De aarde uitbeelden -> 0:15 sec.
Put graven -> 0:30 sec.
Zaadjes ingooien -> 0:50 sec?
Stelen groeien -> 1:04
Bladjes schieten eruit ->1:13
Blaadjes gaan open -> 1:27

Tekenbewegingen:
Horizontale kronkellijn tekenen -> 0:15
Putje tekenen -> 0:30
Zaadjes tekenen -> 0:50
Kronkellijn tekenen -> 1:04
Lijnen trekken vanuit de grote lijn ->1:13
8 vormjes door elkaar -> 1:27

DAG 6:



De zoekplaat werd aangebracht als inleiden voor wat er zich in een werktuin bevindt. Nadat we grondig naar de prent hadden gekeken,  hebben we besproken wat er te zien is. En daarna was er ook een tweede plaat en dan mochten we de verschillen zoeken. Wat stond er veel op de plaat! Die dag hebben we ook nog andere dingen gedaan zie hierboven.

De 2 zoekplaten


DAG 7:


Het verhaal gaat over de bloemenwinkel van meneer en mevrouw Wauters daar zijn alle bloemen blij behalve het kleine bloempje. De grote zonnebloem zegt dat hij klein en lelijk is. Hij zegt dat alle mensen hem uitlachen. Het kleine bloempje is verdrietig en huilt. Maar als de bloemenwinkel open gaat dan wordt het kleine bloempje als eerst verkocht. De grote zonnebloem is verdrietig omdat niemand hem heeft gekocht. Terwijl een andere bloem hem dan verteld dat iedereen mooi is op zijn eigen manier. Het kleine bloempje staat nu vrolijk bij het jongetje op zijn vensterbank en is dolblij.

Een zeer leuk verhaal met een mooi moraal. Het verhaal bestaat uit 5 prenten.
Prent 1

Prent 3


1 opmerking:

  1. Hallo,
    Super leuk hier, ik heb een vraagje.
    Waar heb je ergens het liedje gevonden van het gietertje? Zou het ook graag gebruiken in een lesje maar zou de akkoorden enzo moeten weten.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen